‘Rico van Dijk wil kenniscentrum laten groeien’

In gesprek met Rico van Dijk zit je aan tafel met een charmante man. Een gegeven dat hem zeker van pas komt als key account manager Nederland bij Akzo Nobel. In die functie doorkruist hij heel Nederland en onderhoudt, verstevigt en vernieuwt zijn relatienetwerken. Hij adviseert grote opdrachtgevers zoals woningcorporaties, de beleggersbeheerdersmarkt en concerns zoals NS.

Door Herman van Dinther

Rico heeft een tamelijk uitgebreid CV dat hij opbouwde na zijn opleidingen.

De geboren Kampenaar, met een Nederlandse vader en een Indonesische moeder, maakte carrière bij de Koninklijke Luchtmacht, bij het toenmalige Ministerie van WVC en bij meerdere grote schildersbedrijven. Tot hij een jaar of 10 geleden bij Sikkens  terecht kwam waar hij Accountmanager Noord werd. Sinds vijf jaar is hij landelijk Key Accountmanager voor Akzo Nobel.
Rico: “In vooral die laatste functies heb ik me altijd breed georiënteerd en steeds gezocht naar samenwerking met anderen om kennis te delen. Als Akzo Nobel waren we aangesloten bij de coöperatie Regelmaat, in feite deels een voorloper van het KOBV waar wij ook vanaf het begin bij zijn aangesloten.

Toen mij gevraagd werd om de voorzittershamer per 1 januari 2018 over te nemen van Carlo Muller vond ik dat een hele eer en tegelijk een mooie uitdaging om het KOBV te laten groeien.
Een mooie club met de nodige expertise en waarbinnen een prima chemie bestaat om samen te werken. Dat is tegelijk mijn motto: ‘samenwerking’.”

Rico van Dijk krijgt bij Akzo Nobel de ruimte om zich als voorzitter in te zetten voor het KOBV.

 

 

 

Meer balans

“Laten we eerlijk zijn, er is nogal wat ‘concurrentie’ tussen brancheclubs die allemaal seminars en workshops organiseren. Dat betekent dat wij ons moeten onderscheiden en meer moeten bieden. Mensen moeten op de eerste plaats plezier beleven aan hun lidmaatschap en het leuk vinden om te verbinden en kennis te delen met elkaar. En er is natuurlijk niets mis mee om te werken aan win-win situaties. Iedereen die bij de club zit moet rendement halen van zijn of haar inspanningen. De bijeenkomsten van het KOBV zijn geen vrijblijvende uitjes. De deelnemers moeten wat brengen maar ook iets kunnen halen. Wat dat betreft wordt er ook van de kennispartners initiatief verwacht.
Het is mijn persoonlijke doel dat we het KOBV komend jaar uitbreiden met nog meer toonaangevende kennispartners, zodat we onze rol als kenniscentrum kunnen verstevigen. Op die manier wordt het voor opdrachtgevers nog interessanter om de door het KOBV georganiseerde symposia bij te wonen”.

Ik ga dus met veel enthousiasme met het bestuur KOBV aan de slag.”